KONCERT OB 100-LETNICI PRVE SVETOVNE VOJNE
Amfiteater gradu Kromberk
...
Vokalna akademija Ljubljana
Coro filarmonico Trentino (Italija)
Zborovodja: Sandro Filippi
Člani Orkestra Slovenske filharmonije
Martina Burger, sopran
Martin Sušnik, tenor
Darko Vidic, bariton
Stojan Kuret, umetniški vodja in dirigent
Organizatorja:
IMAGO SLOVENIAE in KULTURNI DOM NOVA GORICA
Program:
Kurt Weill: DasBerliner Requiem (1929)
Mala kantata za tenor, bariton, moški zbor in orkester na besedila Bertolta Brechta
GrosserDankchoral
Ballade »Vom ertrunkenen Mädchen«
Marterl »Hier ruht die Jungfrau«
Erster Bericht über den unbekannten Soldaten unter dem Triumphbogen
Zweiter Bericht über den unbekannten Soldaten unter dem Triumphbogen
Grosser Dankchoral
Ambrož Čopi: Missa pro Pace (2014)
Za tenor,sopran, moški zbor in orkester, prva izvedba
Introitus: Requiem aeternam (I)
Kyrie
Requiem aeternam (II)
Slovo (Alojz Praprotnik, pisma s fronte)
Sanctus
Benedictus
Ognjeno morje (Alojz Praprotnik, pisma s fronte)
Agnus Dei – Pie Jesu
Bohuslav Martinů: Polní Mše (1939)
kantata za bariton, moški zbor in orkester (vojaška maša na prostem, deli besedila Jiří Mucha)
- Bohuslav Martinů: Polní Mše (1939), za bariton, moški zbor in orkester (vojaška maša na polju)
- Kurt Weill: Das Berliner Requiem (1929), mala kantata za tenor, bariton, moški zbor in orkester na besedila Bertolta Brechta
- Ambrož Čopi, Soški requiem, noviteta na temo soške fronte, napisana posebej za to priložnost
Letos mineva sto let od začetka 1 svetovne vojne, katere neformalni začetek je bil zloglasni sarajevski atentat na avstro-ogrskega prestolonaslednika Franca Ferdinanda, dne 28. junija (Vidov dan) leta 1914. V luči te obletnice, še posebej pa glede na dejstvo, da je prav na naših tleh potekala ena najbolj krvavih front prve svetovne vojne – soška fronta, je Vokalna akademija Ljubljana skupaj s solisti Orkestra Slovenske filharmonije in moškim komornim zborom CorofilarmonicoTrentino (Italija) pripravila vokalno-instrumentalni koncert, ki ima ob glasbeni tudi pomenljivo simbolično vrednost. Sodelovanje slovenskih in italijanskih glasbenikov na skupnem odru simbolizira začetek nove skupne poti preseganja nekdanjih delitev na Slovence, Italijane, Hrvate in Avstrijce, začetek medsebojnega sodelovanja, sobivanja in skupnega ustvarjanja na tem nekoč tako krvavem prostoru evropske celine.
Na koncertu bodo zazvenela tri večja kantatna dela iz svetovne zborovske zakladnice za moški zbor in soliste ter pihalni orkester, med katerimi je treba posebej izpostaviti tudi prvo izvedbo za to priložnost napisanega dela uveljavljenega slovenskega skladatelja mlajše generacije Ambroža Čopija Missa pro pace. Ob njej bosta zazvenela Berlinski rekviem (Das Berliner Requiem) Kurta Weilla in Poljska maša (Polní mše) BohuslavaMartinůja.
Kljub različnim datumom nastanka so tri dela povezana zaradi sporočilnih specifik, ki jih odlikujejo.Kurt Weill je svoje delo napisal leta 1928 na besedilo Bertolta Brechta in se kaže kot laični rekviem, ki daje svoj glas mislim in čutenjem sodobnega človeka o smrti in minevanju. Pri tem so zgovorni že naslovi posameznih stavkov: Balada o utopljenem dekletu, Znamenje, Prvo poročilo o neznanem vojaku, Drugo poročilo o neznanem vojaku, začetni in končni Veliki zahvalni zbor.Martinůjeva Poljska maša je sestavljena iz liturgičnih mašnih spevov, psalmov in izbora besedil češkega pesnika JiříjaMuche in je nastala v težkih zgodovinskih trenutkih leta 1939 kot odziv na pravkar začeto vojno, z željo, da bi se mir končno in dokončno naselil med narodi. Namenjena je bila vojakom in izvedbi na prostem (od tod pridevnik “poljska”). Ambrož Čopi pa je za svoje delo Missa pro pace, napisano prav ob stoletnici začetka prve svetovne vojne, poleg nekaterih stalnih mašnih delov ordinarija za umrle izbral še primarni vir: pismi vojaka Alojza Praprotnika s soške fronte, ki ustvarjata pretresljivo podobo usode človeka v primežu nasilja. V prvem pismu se vojak poslavlja od domačih, pretresljiv višek pa doseže v drugem, ko z bojnega polja resignirano opazuje goreči Bovec. Napetost v besedilih dodatno stopnjuje dejstvo, da je bilo zadnje pismo napisano le teden dni pred vojakovo smrtjo.
Vsa tri dela povezuje izredna angažiranost, ki je sad premisleka o burnih zgodovinskih spremembah in nas še danes nenehno nagovarja in pripomore k skupnemu soustvarjanju zgodovinskega spomina. Zato lahko upravičeno trdimo, da ima drevišnji koncert ne le visoko umetniško, ampak tudi močno humanistično vrednost.
David Bandelj
Vstop je prost. V primeru dežja bo koncert v Veliki dvorani Kulturnega doma Nova Gorica.