2017

KAPITAN FANTASTIČNI, Matt Ross (ZDA, 2016)

Mala dvorana Kulturnega doma Nova Gorica

Kapitan Fantastični (ZDA, 2016)

Kapitan Fantastični (Captain Fantastic, ZDA, 2016, 120 min.) 

režija: Matt Ross
scenarij: Matt Ross
fotografija: Stephane Fontaine
glasba: Alex Somers
montaža: Joseph Krings
igrajo: Viggo Mortensen, George MacKay, Frank Langella, Kathryn Hahn, Samantha Isler, Annalise Basso, Nicholas Hamilton, Shree Crooks, Charlie Shotwell
produkcija: Electric City Entertainment, ShivHans Pictures
festivali, nagrade: Cannes 2016: nagrada sekcije Poseben pogled za režijo; Karlovi Vari 2016: nagrada občinstva; Palm Springs 2016: nagrada za obetavnega režiserja; Puchon 2016: posebna trajnostna nagrada; Seattle 2016: nagrada za najboljši film; Sydney 2016; Melbourne 2016; Moskva 2016; Jeruzalem 2016; Bucheon 2016
povprečna ocena občinstva: 5
povprečna ocena kritike: 4,5
distribucija: Cinemania group 

zanimivosti
Zanimivo je opazovati, kako se pri mladi generaciji režiserjev vse pogosteje pojavljajo dela, ki obravnavajo življenje v komunah. Eno prvih tovrstnih del, izjemni prvenec Brez očeta (Die Vaterlosen, 2011), nam je že pred nekaj leti ponudila avstrijska režiserka Marie Kreutzer, letos pa si bomo lahko poleg Rossovega Kapitana Fantastičnega ogledali še Komuno (Kollektivet) nam že dobro znanega Thomasa Vinterberga. Čeprav vsa ta dela o tej izkušnji govorijo neprikrito pozitivno, pa hkrati nanjo brezkompromisno ohranjajo tudi kritičen pogled. Kar ne preseneča, saj gre za dela »otrok«, v katerih spregovorijo o svojih »starših«. 

zgodba
Ben z ženo in šestimi majhnimi otroki živi ločeno od sveta, globoko v gozdovih Kaskadnega gorovja. Kot predan družinski oče se posveča vzgajanju otrok v izjemne odrasle. Izpostavi jih skrajni pedagoški in telesni vzgoji ter v njih krepi redko in prvobitno povezanost z naravo. Ob pretresljivem dogodku je družina prisiljena zapustiti svoj košček raja. Otroci se morajo nenadoma spoprijeti z vznemirljivostjo in nevarnostmi njim še neznane civilizacije, Ben pa mora vnovič premisliti svoj pogled na starševstvo. 

komentar
»Film scenarista in režiserja Matta Rossa nam predstavi drugačnega očeta. Ben (igra ga Vigo Mortensen) v gozdnem taboru na zahodu Združenih držav Amerike skrbno vzgaja svojo veliko družino, pri čemer kot starš združuje lastnosti, ki jih je tradicija poverila obema spoloma. Je močan in nežen hkrati; je skrbnik, zaupnik svojih otrok in hkrati pravi junak, kar film poudari že v uvodnem prizoru. V film vstopimo s prizorom lova na dnevni obrok hrane, pri katerem v ekipnem duhu sodeluje vsa družina. Oče otroke uči veščine preživetja v divjini. On je tisti, ki potomcem pokaže, kako naj postanejo ljudje, ki so zmožni premagati divjino zunaj in znotraj sebe. Kajti današnji svet ni nič manj divji, kot je bil nekoč, nam govori film, in preživetje v asfaltni džungli in brutalni potrošniški civilizaciji je v resnici bolj zapleteno kot življenje v gozdni divjini. Ob vseh tem oče prevzema še nalogo, ki jo je sodobni svet namenil izobraževalnemu sistemu. Ko se spusti večer, z otroki polemično razpravlja o knjigah. Ben kot očetovski lik ni hladen, nedostopen ali odtujen, ravno obratno: je simpatični junak, "superoče", pravi "Kapitan Fantastični", ki mora po izgubi žene razbito družinsko ladjo popeljati skozi viharje iz gozda nazaj v civilizacijo. Kapitan Fantastični je zato kot družinska drama o preobrazbi in soočanju z izgubo čustveno prepričljiv film in ga priporočam v ogled.«

Urban Tarman, Gremo v kino (RA ARS) 

»Viggo Mortensen v vlogi, za katero je bil rojen. Ne v vlogi superjunaka, pač pa superočeta, ki je odločen svoje otroke vzgajati po svoje, enega najbolj progresivnih filmskih patriarhov vseh časov, preživele polovice kontrakulturnega para, ki je sklenil zavreči kapitalizem (ne menijo se za božič, praznujejo pa "dan Noama Chomskega"), zapustiti življenje v velemestu in vzgajati družino zunaj civilizacije. Toda ko mati naredi samomor, se pravljica obrne na glavo. In prav tu se resnično začne Rossova čustveno pretresljiva družinska drama, ki preudarno tehta prednosti in slabosti divje nekonvencionalne strategije vzgoje, medtem ko se žalujoči oče in šest otrok spopadajo z idejo ponovne vključitve v omikano družbo. Ker zaupa v integriteto svoje filmske situacije, se Ross ne ustraši neizbežne sentimentalnosti, kar se zgodi mnogim režiserjem, in je tudi ne skuša spodkopati z ironijo ali sarkazmom, kar je postala obžalovanja vredna tendenca neodvisnega filma. Namesto tega vseskozi spoštuje čustva svojih likov in gledalcev, in čeprav tvega zasmehovanje cinikov, bo zagotovo naletel na posluh tistih, ki si želijo, da bi jih prevzela in ganila tako globoka človeška izkušnja. Ker je film ob vsem tem tudi sijajno videti in slišati – Rossov izjemni dosežek je bil angažma Audiardovega direktorja fotografije Stephana Fontaina (Prerok, Rja in kost) –, gre za doživetje, ki je tako blesteče in bogato kot malodane vsak široki kader tega filma.«

Peter Debruge, Variety 

izjava avtorja
»Sprašujem se, ali je pametno dovoliti otrokom, da so ves čas priklopljeni na elektronske naprave. Toda enako bi se lahko vprašali, ali je odgovorno pustiti otroku, da igra ragbi. Sam sem ga v otroštvu ves čas igral, čeprav številni dokazi pričajo, kako nevaren šport je to. Da bi tvegali, vam ni treba živeti v gozdu ali plezati z otroki po skalah, kot to počne Ben. /…/ Želim si, da bi bil dovolj pogumen in nesebičen, da bi se za otroke odrekel svojim ustvarjalnim ciljem in karieri. Za Bena postane vse, kar je počel prej, drugotnega pomena v primerjavi z vzgojo otrok. Toda odrekanje ima svojo ceno – in to je v resnici srž tega filma.«

Matt Ros, režiser in scenarist 

režiser
Matt Ross se je rodil leta 1970 v mestu Greenwich v zvezni državi Connecticut. Na sloviti umetniški akademiji Juilliard je študiral igro in nato za kratek čas še režijo na univerzi v New Yorku. Kot igralec je med drugim nastopil v filmih Letalec (The Aviator, 2004) Martina Scorseseja, Lahko noč in srečno (Good Night, and Good Luck, 2005) Georgea Clooneyja in Ameriški psiho (American Psycho, 2000) režiserke Mary Harron. Po kopici kratkih filmov je leta 2012 napisal in režiral svoj celovečerni prvenec 28 Hotel Rooms, ki je doživel premiero na festivalu Sundance. Drugi celovečerec, Kapitan Fantastični, ki je bil po premieri na Sundanceu prikazan na vrsti mednarodnih filmskih festivalov, mu je v sekciji Posebni pogled v Cannesu prinesel nagrado za najboljšo režijo in ga uvrstil na seznam »10 obetavnih režiserjev« revije Variety.

 

 

Kulturni dom Nova Gorica,
Bevkov trg 4, SI-5000 Nova Gorica
T: + 386 5 335 40 10

Kulturni dom Nova Gorica je član
Art kino mreža Slovenije Europa Cinemas KUDUS
 
Občina Ministrstvo za kulturo Radio Koper Radio Robin Hit US embassy