SIMFONIČNI ORKESTER RTV SLOVENIJA, Zbor Slovenske filharmonije
Velika dvorana Kulturnega doma Nova Gorica
SIMFONIČNI ORKESTER RTV SLOVENIJA
Zbor Slovenske filharmonije
Danijel Brecelj, klavir
Marko Munih, dirigent
...
Uvodni koncert Glasbenega abonmaja bo tokrat prav posebno doživetje, saj se z njim Kulturni dom Nova Gorica skupaj s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija in Zborom Slovenske filharmonije poklanja enemu najvidnejših slovenskih glasbenih poustvarjalcev Marku Munihu in njegovemu častitljivemu jubileju.
...
»Vzgojen sem v krščanskem duhu. Vsaka sakralna glasba ima v sebi nekaj poduhovljenega, nič nasilnega, rekviemi, maše in oratoriji so plemenita in zelo sporočilna dela, zato imam do njih veliko afiniteto,« je Marko Munih povedal v intervjuju za Delo (25. 1. 2016). To je popotnica v svečani uvod 36. sezone Glasbenega abonmaja in v praznovanje 80-letnice maestra, ki svojo dirigentsko pot zaključuje na odru novogoriškega kulturnega doma z dvema izvrstnima primorskima ustvarjalcema. Za glasbeno praznovanje je dirigent, ki je danes razpet med zelenomodrim Mostom na Soči in belo Ljubljano, izbral dve kompozicijski mojstrovini: znameniti koncert za klavir Rach 2 in veličasten Cherubinijev Rekviem. Obe deli sta prežeti z globino, filozofijo bivanjskega in poduhovljenostjo – temeljnimi lastnostmi, ki jih je Marko Munih iskal in poskušal vedno živo podati pri svojem dirigentskem poslanstvu.
Luigi Cherubini je Rekviem v c-molu napisal po naročilu družine Bourbon v spomin na Louisa XVI. Je veličastno delo, ki so ga glasbene avtoritete častile že od prve izvedbe in ga primerjale z Mozartovim Rekviemom. Vendar pa Cherubinijeva maša za umrlimi zrcali romantiko z napredno orkestracijo. Pri skladbi, ki prevzema stavke latinske maše, glasba od počasnega in krhkega preide s fanfarami k udarnemu, nato zopet zapade v mehkobo in spet k teatraličnemu. Zasveti se žarek svetlobe, ki hitro ponikne v žalobnost. Iz tega se zgradi močan klimaks, ki izzveni v mirnost odhajanja.
Drugi klavirski koncert je Sergej Rahmaninov napisal leta 1900 in ga istega leta sam krstno izvedel. Skladba ima simboličen pomen v življenju skladatelja. Napisal ga je po zdravljenju in hipnozi, ko je več let taval v depresiji in alkoholizmu zaradi katastrofalnega poraza ob izvedbi prve simfonije. Klavirski koncert je posvetil dr. Dahlu, saj je terapija uspela in skladatelja rešila. So to sijajno skladbo si je utrdil sloves. V njej se odražajo vse skladateljske in pianistične odlike Rahmaninova, ki se je v zgodovino zapisal kot eden najveličastnejših pianistov vseh časov in kot zadnji predstavnik imenitne ruske romantične tradicije. Izredno virtuoznost in bravuroznost, ki ju delo zahteva, zmorejo le najboljši pianisti.
»Dirigent Marko Munih je svoje življenje posvetil glasbi v najširšem pomenu in kot ena najvidnejših osebnosti glasbenega poustvarjanja šestdeset let sooblikoval glasbeno življenje pri nas. Njegova umetniška osebnost se je skoraj hkrati oblikovala na zborovskem in orkestrskem področju. Izkušnje, ki si jih je pridobil pri dolgoletnem delu, so ga izoblikovale v tenkočutnega in muzikalno globoko osveščenega poustvarjalca tuje in domače vokalno-instrumentalne glasbe.« (iz utemeljitve ob podelitvi zlate plakete JSKD za življenjsko delo, 2016).
(Iz koncertnega lista, ki ga je napisala Metka Sulič)
Za abonma in izven
Vstopnina: 14€, 10€
Pred koncertom bosta muzikologinja dr. Sonja Kralj Bervar in dirigent Marko Munih v pogovoru predstavila monografijo Moje izrazno sredstvo so roke.
Več o predstavitvi knjige Moje izrazno sredstvo so roke...