2018

TRGOVSKI POTNIK, r. Asghar Farhadi (Iran, Francija, 2016)

Mala dvorana Kulturnega doma Nova Gorica

Forushande

Trgovski potnik
(Forushande, Iran, Francija, 2016, barvni, 125 min.)

Režija: Asghar Farhadi
Scenarij: Asghar Farhadii
Fotografija: Hossein Jafarian
Glasba: Sattar Oraki
Montaža: Hayedeh Safiyari
Igrajo: Shahab Hosseini (Emad), Taraneh Alidoosti (Rana), Babak Karimi (Babak), Mina Sadati (Sanam), Farid Sajjadihosseini (moški), Maral Bani Adam (Kati), Mehdi Kooshki (Siavash), Emad Emami (Ali), Shirin Aghakashi (Esmat), Mojtaba Pirzadeh (Majid), Sahra Asadollahe (Mojgan)
Produkcija: ARTE France, Doha Film Institute, Farhadi Film Productions, Memento films
Festivali, nagrade: Cannes 2016: nagrada za najboljši scenarij, nagrada za najboljšega igralca; Chicago 2016: posebna nagrada žirije – srebrni hugo; München 2016: nagrada ARRI/OSRAM za najboljši film mednarodnega programa; nagrade oskar 2017: za najboljši tujejezični film
Povprečna ocena občinstva: 5
Povprečna ocena kritike: 5
Distribucija: FIVIA – Vojnik

Zanimivosti
Ogled praktično vsakega Farhadijevega dela pri gledalcu vzbudi osuplost nad tem, kako kompleksno in do potankosti premišljeno delo je imel pred seboj. In nič drugače ni niti tokrat, ob Farhadijevem najnovejšem delu, Trgovskem potniku. Zdi se, da je avtor do najmanjše podrobnosti premislil ne samo vsak prizor, pač pa tudi vsako najmanjšo podrobnost v njem. In zgodba o tem, kako dolgo se je razvijal ta projekt, po svoje dopolni in pojasni njegov pristop k delu. Farhadi je namreč razkril, da je imel scenarij že praktično napisan, a se nikakor ni mogel znebiti občutka, da mu nekaj manjka. In tako je skoraj še celo naslednje leto posvetil temu, da bi odkril, kateri je ta manjkajoči element. Vedel je, da hoče posneti film na temo ponižanja in hkrati sočustvovanja. A njegovi zgodbi je v tem pogledu nekaj manjkalo. Po več kot letu dni dela je končno odkril, kaj je to – potrebuje zgodbo v zgodbi, zato je glavna lika postavil na gledališki oder. A takrat se je njegovo iskanje pravzaprav šele začelo: najti je namreč moral dramo, ki se bo skladala z njegovim tematskim okvirom. Priznal je, da je prebral že skoraj celoten dramski opus tako Jeana-Paula Sartra kot tudi Henrika Ibsena. A šele ko je v roke dobil Millerjevega Trgovskega potnika, se je njegovo iskanje končalo. Mi pa smo dobili eno najsijajnejših del minulega leta.

Zgodba
Rana in Emad sta srečen srednjerazredni par v Teheranu. On je učitelj, ona ostaja doma, razmišljata tudi o potomstvu. Oba sta člana polprofesionalne gledališke skupine, ki na oder postavlja klasično igro Smrt trgovskega potnika Arthurja Millerja, v kateri Emad igra vlogo neuspešnega trgovca, Rana pa vlogo njegove žene. Ravno ko predstava doživlja prve izvedbe, mora par zapustiti svoje stanovanje, saj se celotna zgradba zaradi gradbenih napak ruši pod svojo težo. Ko sta se prisiljena preseliti v novo stanovanje, incident s prejšnjo podnajemnico grozi, da jima bo trajno spremenil življenje.

Komentar
»Trgovski potnik je še en mojstrski Farhadijev film, ki načenja krhko mejo med realnostjo in fikcijo, (iranski) lokalni družbeni in politični kolorit nevsiljivo podloži intimni zgodbi in prespraševanju humanosti, z vprašanji o resnici in lažeh pa ne tematizira samo nestanovitne narave resnice, ampak predvsem angažira pozornost gledalca. Njegove filmske pripovedi nikoli niso zapletene, ampak so namenoma preproste – naj je to, če se ustavimo le pri zadnjih dveh, z oskarjem za tujejezični film nagrajeni Ločitev (2011), v katerem spremljamo zakonska para, ki skušata čim bolj uglajeno razrešiti medsebojni spor, a se ta kultiviranost nevarno sesuva, ali Preteklost (2013), v katerem se mož iz Irana vrne k ženi v Francijo, da bi podpisal ločitvene papirje, tam pa naleti na več presenečenj, ki sestavljajo temno zgodbo. Vse te tri filme združuje predvsem Farhadijevo neprestano množenje resnic in postavljanje gledalca v vlogo detektiva človeških duš, ki skuša izluščiti resnico. Farhadi nikoli ne stopi na nobeno stran, ampak v finalu nekako vedno medsebojno, kot v kakšni negaciji negacije, izniči stališča svojih antagonističnih protagonistov, ki so s svojimi dejanji resno ogrozili temeljne postulate človečnosti.«
Ženja Leiler, Delo

»Režiser in scenarist Asghar Farhadi je za Trgovskega potnika zasluženo prejel nagrado za najboljši scenarij na letošnjem festivalu v Cannesu, medtem ko je imeniten Shahab Hosseini počaščen z nagrado za najboljšega igralca. Film je prvovrsten psihološki triler, ki kljub osredotočenosti na dialoge ohranja suspenz, kamera pa se premika nenehno in anksiozno. Gledalec se zlahka identificira z junakoma, saj sta njuna portreta neposredna in topla. Trgovski potnik je kompleksen film, ki ga lahko razumemo na več načinov, a je vseskozi razvidno, da je zamišljen kot pohvala iranskemu srednjemu razredu, ki se v tem času sooča s krizo identitete.«
Marija Jeremić, koridor-ku.si

Izjava avtorja
»Smrt trgovskega potnika /.../ je zelo kompleksna igra, ki ponuja številne možnosti branja. Najpomembnejša razsežnost je družbena kritika zgodovinskega obdobja, ko je nenadno preoblikovanje urbane Amerike povzročilo razpad določenega družbenega razreda. Cela kategorija ljudi, ki se niso bili sposobni prilagoditi tej strmi modernizaciji, je bila strta. V tem smislu igra močno odzvanja v trenutnem položaju moje države. Stvari se spreminjajo z vrtoglavo hitrostjo, ali se prilagodiš ali pa podležeš. Družbena kritika v osrčju igre je v naši državi danes še vedno tehtna.«
Asghar Farhadi, režiser in scenarist

Režiser
Asghar Farhadi se je rodil leta 1972 v iranskem Isfahanu. Na teheranski univerzi je diplomiral iz filmske režije. V času študija je napisal in režiral več gledaliških iger ter režiral nekaj priljubljenih televizijskih serij. Leta 2001 je skupaj z režiserjem Ebrahimom Hatamikio napisal scenarij za uspešen film Ertefae Past, dve leti kasneje pa posnel svoj režijski prvenec Raghss dar ghobar. Širše mednarodno priznanje mu je prinesel četrti celovečerec, film Darbareye Elly, s katerim je leta 2009 osvojil berlinskega srebrnega medveda za najboljšo režijo in nagrado za najboljši igrani dolgometražec na filmskem festivalu Tribeca. 2012 smo si v Kinodvoru lahko ogledali njegov peti celovečerec, veliko mednarodno uspešnico Ločitev (Jodaeiye Nader az Simin, 2011). Delo, ki so ga kritiki v hipu in skoraj soglasno označili za mojstrovino ter ga uvrstili na številne lestvice najboljših filmov leta 2011, je avtorju prineslo več kot sedemdeset mednarodnih nagrad, vključno z berlinskim zlatim medvedom in oskarjem za najboljši tujejezični film. Preteklost je prvi film, ki ga je režiser posnel zunaj rodnega Irana. Čeprav je svoje najnovejše delo, Trgovskega potnika, posnel v lanskem letu, pa je že napovedal nov projekt – svoj prvi film v španskem jeziku, Todos lo saben, v katerem nastopata Javier Bardem in Penelope Cruz.

 

 

Kulturni dom Nova Gorica,
Bevkov trg 4, SI-5000 Nova Gorica
T: + 386 5 335 40 10

Kulturni dom Nova Gorica je član
Art kino mreža Slovenije Europa Cinemas KUDUS
 
Občina Ministrstvo za kulturo Radio Koper Radio Robin Hit US embassy